مروری بر چند خبر جشنوارهی جهانی فیلم فجر
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۰۹۴۷۴
سینما و تلویزیون>سینمای ایران - همشهری آنلاین:
جشنواره جهانی فیلم فجر فردا ۲ اردیبهشت ماه در دومین روز کاری خود میزبان بیش از بیست و پنج فیلم برگزیده در چارسو است.
به گزارش ایسنا طبق گزارش رسیده،در سالن شماره یک چارسو فیلمهای«درود از فوکوشیما» به کارگردانی « دوریس دوریه» محصول کشور آلمان، ساعت 13:30 ، « فارغ التحصیلی» ساخته «کریستین مونجیو» ،محصول کشور «رومانی » ساعت 17:45 ، «گناهکاران»به کارگردانی« ایوان دی گائونا» محصول کشور کلمبیا، ساعت 20 ،« شب دراز فرانیسکو سانکتیس» به کارگردانی « آندریا تستا و فرانسیسکو مارکز» محصول کشور آرژانتین ، ساعت 22:10 و «قطاری به سوی بوسان» به کارگردانی «یئون سانگ هو» محصول کشور کره جنوبی ، ساعت 23:45 برای عموم نمایش داده میشوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آشنایی با جشنواره بینالمللی فیلم فجر
در سالن شماره دو چارسو فیلمهای«پاریس سفید» به کارگردانی « لیدیا ترکی» محصول کشور فرانسه ،ساعت 11:20 ، «آپاندیس» ساخته «حسین نمازی» محصول کشور ایران ،ساعت 13 برای هیات داوران و اهالی رسانهبه نمایش در میآیند.
فیلم «باد سیاه» به کارگردانی « حسین حسن» محصول مشترک کشورهای عراق،آلمان و قطر ساعت 14:30 به طور اختصاصی برای اهالی رسانه نمایش داده میشود.
فیلم «سرگذشت ملانی» به کارگردانی «ویستور کاپریش» محصول مشترک کشورهای لتونی،جمهوری چک و فنلاند،ساعت 16:10 برای عموم نمایش داده میشود. در این سالن همچنین دو فیلم « پادشاه بلژیکیها» به کارگردانی« پیتر بروزنس» و «جسیکا وودورث»محصولکشورهای بلژیک ،هلند و بلغارستان،ساعت 18:20 و « تور» ساخته «کیم کی دوک» محصول«کره جنوبی» ساعت 20:10 برای اهالی رسانه نمایش اختصاصی خواهد داشت.
درسالن شماره 3 چارسو فیلم «در تبعید» ساخته « تین وین نایگ» محصول کشورهای«آلمان» و «میانمار» ساعت 12:450برای عموم ،«تبعیدی» به کارگردانی « دیویس سیمانیس» محصول کشور لیتوانی ،ساعت 14:10 برای اهالی رسانه و هیات داوران نمایش داده میشوند.
دو پکیج فیلم کوتاه هم در همین سالن در سانسهای 16:15و 20:45 نمایش عمومی دارند. فیلمهای «پایان رویاها» به کارگردانی«محمدعلی طالبی» محصول ایران در ساعت 18:45 برای اهالی رسانه و هیات داوران و «مادر» ساخته « ریری رضا» محصول کشور اندونزی، ساعت 22 برای عموم نمایش داده میشوند.
فیلم هایسالن شماره 4 چارسو که برای عموم نمایش داده میشود و نمایش ویژه و خاص برای اهالی رسانه و هیات داوران ندارد عبارتند از « جیببر» ساخته « روبر برسون» محصول کشور فرانسه در ساعت 13،« روشناییهای شهر» ساخته « چارلی چاپلین» محصول ایالت متحده امریکا در ساعت 14:30 ،« رازی در جعبه» ساخته « خاویر اسکیردو» محصول کشور اکوادور،ساعت 16:5، « کِدی» ساخته« سیا ترون»محصول کشور« ترکیه» ساعت 17:40 و « گرگ و بره» ساخته « شهربانو سادات» محصول مشترک کشورهای افغانستان،دانمارک و فرانسه در ساعت 19:10،« تاجو تخت» به کارگردانی « لی جون کی» محصول کره جنوبی ،ساعت 21 و « تونل» ساخته « کیم سئونگ هان» محصول کشور کره جنوبی ساعت 23:30 روی پرده میروند.
در سالن شماره 5 چهارسو هم فیلمهای بخش بازار به نمایش در میآیند.
حضور تهیه کننده فیلمهای هانکه در دارالفنون جشنواره جهانی فیلم فجر
کارگاه تهیهکنندگی با حضور ویت هایدوشکا، تهیه کننده آلمانی، علیرضا شجاع نوری، دبیر نشستهای تحلیل فیلم، مازیار میری، مدیر بخش دارالفنون، محمدمهدی عسگرپور، کارگردان سینمای ایران، امیر اسفندیاری، معاون امور بینالملل و هنرجویان دارالفنون روز پنجشنبه 31 فروردین در سالن شماره چهار پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
هایدوشکا ضمن خوشامد گویی به هنرجویان گفت: میخواهم در مورد «خانه هنر» با شما صحبت کنم و شما بعد از این به نتیجه خواهید رسید که چقدر «خانههای هنر» در وضعیت کنونی نقش بازی میکنند و موثر هستند. این لغت ابتدا از آمریکای قرن بیستم سرچشمه گرفته که به فیلمهای هنری میگفتند.
او ادامه داد: از حدود اوایل دهه شصت در اروپا بحث «خانه هنر» بیشتر به فیلمهایی با مضمون آزادی جنسی اختصاص داشت و اتفاقا در همان زمان آمریکاییها فقط با کدهای خاصی میتوانستند در فیلمهایشان درباره چنین موضوعاتی صحبت کنند. در این مسائل اروپا پیشرو تر از آمریکا بود.
هایدوشکا در رابطه با کلمه «خانه هنر» عنوان کرد: اما امروز «خانه هنر»، لغتی است که ضد جریان اصلی سینما را نشان میدهد و این شکل فیلمها بسیار غریب افتادهاند. پولی برای ساخت آنها در آمریکا داده نمیشود. اصلا بازیگران و عوامل فیلم در آمریکا حاضر نیستند در فیلمی که با کمتر از 25 میلیون دلار تهیه شود، حضور پیدا کنند.
او افزود: فیلم «خانه هنر» مشخصات خاص خودش را دارد. بحث سر کم بودن پول تولید این نوع فیلم ها نیست. در واقع این صنعتی است که نمیشود خیلی رویش حساب کرد. دیالوگها، بیشترین نقش را در فیلم های «خانه هنر» بازی میکنند. این فیلمها بیشتر در زمینه اخلاق تهیه میشوند بنابراین از این جهت خیلی سرگرم کننده شاید نباشند. به همین دلیل است که مورد استقبال چندانی هم قرار نمی گیرند.
تهیه کننده فیلمهای هانکه تاکید کرد: شاید این اشتباه باشد که فیلم های «خانه هنر» را فقط فیلمهای جدی بدانید. اصلا اینطور نیست. به سادگی یک فیلم کمدی خوب هم می تواند فیلم «خانه هنر» باشد.
او درباره اختلاف بزرگ فیلمهای آمریکایی، هالیوودی و «خانه هنر» اروپایی گفت: این اختلاف بزرگ بیشتر در مونتاژ است. در آنجا حرف نهایی را تهیهکننده میزند اما در «خانه هنر» نویسنده و کارگردان هم حرفی دارند. به این دلیل که «خانه هنر» فقط برای فروش نیست و بحث هنری آن هم مطرح است. در هر حال نتیجه این است که ما نتوانستیم با فیلم های «خانه هنر»،فیلمهای سودآور و مردم پسندی تولید کنیم.
هایدوشکا در ادامه توضیح داد: در واقع وسایل و روش ساخت فیلم یکی است اما در آمریکا سرمایه سنگینی در پشت ماجرا وجود دارد که در اروپا این چنین نیست. هانکه فیلمهایش را در اروپا تولید کرده است و او فقط از ما میخواست که اعضای اصلی ساخت تیمش را به او بدهیم. اما مثلا فیلمبرداری که کارهای هانکه را فیلمبرداری کرده و هم اکنون در کانادا در حال ساخت فیلمی برای آمریکاییهاست میگوید آنها بعد از اتمام زودهنگام صحنهای که برداشت از آن سه ساعت در نظر گرفته شده بود، به سراغ صحنه بعدی نرفتند. آنها آنقدر آنجا ماندند تا آن سه ساعت تمام شود. یا مثلا این که در صحنهای از فیلم که نیاز به جنگل داشتند، در میان جنگلی طبیعی، جنگل مصنوعی ساختند. فقط 12 نفر روی این جنگل مصنوعی کار میکردنداما وقتی همه چیز تمام شد. با این که جنگل مصنوعی زیبا بود کارگردان اعلام کرد که آن را دوست ندارد و نمیخواهد. اما ما در اروپا چنین امکاناتی نداریم که بدین شکل عمل کنیم.
او در خصوص سوال یکی از هنرجویان در رابطه با ارتباط تهیهکننده و کارگردان گفت: باید اعتماد متقابلی بین کارگردان و تهیه کننده وجود داشته باشد و هر دو طرف به همدیگر کاملا اعتماد داشته باشند. اولین فیلم هانکه را من تهیهکنندگی کردم. چهار هفته از فیلمبرداری گذشته بود که آقای هانکه به من زنگ زد و گفت این فیلمبردار اصلا آن چیزی را که من میخواهم انجام نمیدهد. او دارد طوری فیلمبرداری میکند که در فیلم های تبلیغاتی انجام می شود.به او گفتم آرام باش. من فردا سر لوکیشن خواهم آمد و البته اصلا نمیخواهم تصمیم بگیرم حق با چه کسی است. و بعد از آنها خواستم یک بار آنطور که فیلمبردار میخواهد صحنهای را فیلمبرداری کنند و یکبار آنطور که کارگردان میخواهد.
هایدوشکا ادامه داد: بعد همه فیلمهای خام را گرفتم و در یک سالن واقعی سینما تماشا کردم. نتیجه این بود که برداشت مورد نظر کارگردان، دقیقا همان چیزی بود که فیلم میطلبید. البته فیلمبردار با من قهر کرد و حتی در زمان اکران حضور پیدا نکرد.
او درباره تجربه تهیه کنندگی خودش گفت: من اولین کسی هستم که فیلم خودم را می بینم و چون خودم را به عنوان تماشاچی در نظر می گیرم، هیچ وقت به استودیو تدوین نمی روم. من فیلمنامه را می شناسم، در جریان لوکیشن ها و زمان فیلمبرداری هستم. میدانم نتیجه کار چه چیزی باید باشد.
هایدوشکا عنوان کرد: قبل از هر چیز باید قلب قوی و پر از احساس داشته باشید. شما باید عاشق فیلمتان باشید. تهیه کنندهای مثل من که در طول عمرش تا به امروز، بیش از 70،80 فیلم تولید کرده به تجربه و حس ششمی میرسد که قابل انتقال نیست.مهم این است که در ابتدا بسیار فیلم تماشا کنید و از دیگران یاد بگیرید. قبل از هر چیز به عنوان تولید کننده باید فیلمنامه را بشناسید و بتوانید آن را بخوانید.
او ادامه داد: اگر به استعداد کارگردانی که فیلمش را میخواهید تهیه کنید اعتماد دارید، بگذارید او کارش را انجام دهد. چرا که یک کارگردان نمیتواند بحث روحی و روانی فیلم را با کسی تقسیم کند یا به کسی توضیح دهد. اولین فیلم هانکه را من ساختم. بسیاری از فیلمسازان دیگر مانند او اولین تجربه شان را با من داشتند. به هر حال وقتی میخواهید فیلم تولید کنید حتما مادربزرگو همسرتان را از دست میدهید. باور کنید به بسیاری قول دادم تا در جشن تولدشان شرکت کنم و با آنها باشم. اما به خاطر تولید فیلم نتوانستم. به همین دلیل بیشترین طلاق در صنعت سینما اتفاق می افتد.
هایدوشکابه هنرجویان توصیه کرد: اگر میخواهید وارد صنعت سینما شوید و فیلم تولید کنید. باید بدانید که تمام زندگی تان را در بر میگیرد و دیگر متعلق به خودتان نخواهید بود. قبل از این که فیلم و سینما آموزش ببینم، بحث اقتصاد و تجارت را یاد گرفتم. من کاملا به بحثهای حقوقی و مسائل مالی آگاه بودم. در کنار آن تئاتر آموزش دیدم و فلسفه و روانشناسی خواندم. هنوز که هنوز است فلسفه به من در شغلم بسیار کمک می کند. و درنهایت اینکه هر جا می خواهید موفق باشید باید سعی و کوشش کنید.
این کارگاه آموزشی با پرسش های متعدد هنرجویان به پایان رسید.
بهمن فرمانآرا برای برگزاری کارگاه کارگردانی به سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر آمد.
بهمن فرمانآرا کارگاه کارگردانی سینما برای هنرجویان دارالفنون برگزار کرد. این نخستین بار است که فرمانآرا کارگاهی را برای هنرجویان سینما برگزار میکند و این اتفاق در جشنواره سی و پنجم جهانی فجر افتاد.
همچنین امروز کارگاه انتخاب بازیگر و بازیگردانی توسط رضا کیانیان و کارگاه فیلمسازی با حضور فردریکتور فردریکسون از ایسلند که همراه با نمایش یکی از فیلمهای این کارگردان است، برگزار خواهد شد.
در بخش دارالفنون۱۱۰هنرجو از۳۳کشور جهان از جمله ایران حضور دارند و در کارگاههای مختلف شرکت میکنند. «دارالفنون» که اردوی استعدادیابی(Talent Campus)جشنواره محسوب میشود، با هدف آموزش و کشف استعدادهای جوان فیلمسازی در منطقه و سایر کشورها راه اندازی شده و با توجه به کم سابقه بودن این اتفاق در خاورمیانه و آسیا، استقبال قابل توجهی از آن شده است.
کارگاههای دارالفنون دو روز پیش از شروع جشنواره آغاز و دو روز زودتر از پایان جشنواره به اتمام میرسند.
فردا اولین روز برنامههای بزرگداشت کیارستمی
صمدیان مدیر بخش بزرگداشت عباس کیارستمی و نمایشها و رویدادهای ویژه جشنواره جهانی فجر اعلام کرد: امسال مراسم بزرگداشت سه روزه عباس کیارستمی از دوم تا چهارم اردیبهشت ماه ساعت 15:30 تا17:30 در پردیس چارسو برگزار میشود.
او اظهار کرد: برنامههای روز اول بزرگداشت(۲ اردیبهشت)به برررسی ابعاد شخصیتی، هنری و بینالمللی عباس کیارستمی اختصاص دارد که با حضور مهمانان شاخص جهان سینما از کشورهای مختلف از جمله ویکتور اریسه فیلمساز اسپانیایی، فردریکتور فردریکسون کارگردان از ایسلند، سمیت کاپلانوغلی کارگردان از ترکیه، گاتفری چشایر منتقد از آمریکا در سالن شماره۱چهارسو برگزار میشود.
صمدیان همچنین ادامه داد: علاوه بر صحبتهای مهمانان خارجی جشنواره درباره عباس کیارستمی، پیامهای تصویری چهرههای شاخص سینمای جهان از جمله ژولیت بینوش بازیگر فرانسوی، مارتین اسکورسیزی فیلمساز امریکایی، ژیل ژاکوب رئیس سابق جشنواره فیلم کن، جف اندرو منتقد سینما از انگلستان، لوکا بیگاتزی مدیر فیلمبرداری از ایتالیا، جاناتان روزنبام منتقد امریکایی و خانم مهرناز سعیدوفا پژوهشگر سینما از شیکاگو به همراه پیام تصویری از اصغر فرهادی که در حال حاضر برای ساخت فیلمش در اسپانیا حضور دارد، پخش خواهد شد.
در ابتدای برنامه روز اول بزرگداشت عباس کیارستمی، آخرین ساخته او با نام«مرا به خانه ببر»با مدت زمان۱۶دقیقه که تدوین آن در زمان بستری بودن او در بیمارستان و منزل به پایان رسیده بود، بهنمایش در میآید.
کتاب «غربیزداییِ مطالعات فیلم» در جشنواره جهانی فیلم فجر رونمایی میشود
کتاب «غربیزداییِ مطالعات فیلم» روز سهشنبه 5 اردیبهشت با حضور دکتر رضا داوری اردکانی در پردیس چارسو رونمایی خواهد شد.
کتاب «غربیزداییِ مطالعات فیلم» روز سهشنبه 5 اردیبهشت ساعت 20 با حضور دکتر رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم، دکتر نسیم پاکشیراز استاد مطالعات فیلم دانشگاه ادینبرا اسکاتلند و دکتر انیس دویکتور استاد دانشگاه سوربن فرانسه در پردیس چارسو رونمایی خواهد شد.
کتاب «غربیزداییِ مطالعات فیلم» مشتمل بر ترجمهی مقدمه، چهار مقاله، و سه گفتوگوی منتخب از کتابDE-WESTERNIZING FILM STUDIESاست که با دبیری«سائر مَتی با» و «ویل هیگبی» و توسط انتشارات راتلِج در سال 2012 وارد بازار کتاب شده است. کتاب حاضر توسط گروهی از مترجمان و به کوشش سیدعماد حسینی منتشر شده است. سید محمد آوینی، مجید اخگر، شهاب اسفندیاری، فرزام امین صالحی، رحیم قاسمیان و احسان لطفی مترجمان دیگر این مجموعه هستند.
کتاب «غربیزداییِ مطالعات فیلم» با پشتیبانی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری ترجمه و با حمایت جشنواره جهانی فجر در انتشارات خانه هنرمندان ایران منتشر شده است.
در بخشی از توضیحات پشت جلد این کتاب آمده است: «اگر مطالعات فیلم از جایی آغاز شده باشد، آیا فقط از آنجا آمده و فقط به آنجا تعلق دارد؟ درست است که فیلم از جایی ظهور کرده، اما از آن مهمتر این است که به دیگر نقاط انتقال یافته است. در نقاط بسیاری پذیرفته شده، بازآفرینی شده، ساخته شده، تماشا شده، تحلیل شده، و افراد گوناگون برای مقاصد گوناگون با نتایج گوناگون به آن شکل دادهاند. فیلم به عنوان یک هنر، جهانی است، جهانی ساخته میشود، و توسط جهان دریافت میشود.»
نقد مستند برگزیده «کنکور» در جشنواره جهانی فیلم فجر
فیلم مستند « کنکور» ساخته «کلر سیمون» محصول کشور فرانسه، شنبه دوم اردیبهشت،ساعت 17:45 در سالن شماره 1 چارسو به نمایش در می آید.
در جلسه نقد و بررسی این فیلم مهرنوش شجاعی ( کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی) و امید شهبازی (مدیریت آموزش و ناظر و برنامه ریز کنکور) حضور دارند.
مستند «کنکور» که در بخش مستند زیرذره بین نمایش داده می شود به موضوع پذیرش و کار سخت در طول سال و امتحانها میپردازد و از رابطه ما با افراد مهم در هنر پرترهای میسازد که نشان میدهد یک حرفه چگونه وارثانش را انتخاب میکند.
این مستند در جشنوارههای فیلم« لندن» ،«ترو،فالس» و « ونیز» نمایش داده شده و جوایز « وینز کلاسیک» و بهترین مستند درباره سینما را از آن خود کرده است.
منبع: همشهری آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۰۹۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
صنعت حمل و نقل بین المللی: مروری جامع با نگاهی عمیق به نقش هوش مصنوعی
تین نیوز دکتر حسین ستوده :
صنعت حمل و نقل بین المللی به طور مداوم در حال تکامل است و با ظهور فناوری های جدید مانند هوش مصنوعی (AI) متحول می شود. هوش مصنوعی پتانسیل قابل توجهی برای دگرگونی این صنعت، افزایش کارایی، بهبود خدمات و ایجاد فرصت های جدید دارد.
مقدمه
صنعت حمل و نقل بین المللی نقشی حیاتی در اقتصاد جهانی دارد و به عنوان شریان حیاتی تجارت بین کشورها عمل می کند. این صنعت شامل جابجایی کالا، خدمات و افراد در سراسر مرزها با استفاده از انواع مختلف حمل و نقل مانند حمل و نقل دریایی، هوایی، زمینی و ریلی، می شود. صنعت حمل و نقل بین المللی به طور مداوم در حال تکامل است و با ظهور فناوری های جدید مانند هوش مصنوعی (AI) متحول می شود. هوش مصنوعی پتانسیل قابل توجهی برای دگرگونی این صنعت، افزایش کارایی، بهبود خدمات و ایجاد فرصت های جدید دارد.
تاریخچه مختصری از صنعت حمل و نقل بین المللیحمل و نقل بین المللی از زمان های قدیم وجود داشته است. تمدن های اولیه از طریق مسیرهای آبی و زمینی برای تجارت با یکدیگر استفاده می کردند. انقلاب صنعتی منجر به پیشرفت های عمده ای در حمل و نقل شد، از جمله توسعه موتور بخار و راه آهن. این پیشرفت ها حمل و نقل کالا و افراد را سریعتر و آسان تر کرد.
در قرن بیستم، حمل و نقل هوایی به یک روش حمل و نقل مهم تبدیل شد. هواپیماها می توانند مسافران و محموله ها را سریعتر از هر وسیله ی حمل و نقل دیگری به سراسر جهان جابجا کنند. در دهه های اخیر، حمل و نقل کانتینری نیز به یک روش حمل و نقل محبوب تبدیل شده است. کانتینرها واحدهای حمل و نقل استاندارد هستند که می توانند به راحتی بین انواع مختلف حمل و نقل از جمله کشتی ها، کامیون ها و قطارها جابجا شوند.
انواع مختلف حمل و نقل بین المللیحمل و نقل دریایی
رایج ترین روش حمل و نقل بین المللی است که حدود ۹۰ درصد از تجارت جهانی را به خود اختصاص می دهد. کشتی های باری بزرگ، مقادیر زیادی از کالاهای فله، ازجمله زغال سنگ، نفت، غلات و مواد معدنی را حمل می کنند. همچنین کشتی های کانتینری، محموله های کانتینری را که حاوی طیف وسیعی از کالاهای مصرفی و صنعتی هستند، حمل می کنند.
مزایای حمل و نقل دریایی
ظرفیت حمل بار بالا: کشتی های باری می توانند حجم عظیمی از کالا را مقرون به صرفه حمل کند. هزینه ی نسبتاً پایین: به ازای هر تن کالا، حمل و نقل دریایی اغلب ارزان ترین روش حمل و نقل است. دسترسی جهانی: بنادر در سراسر جهان وجود دارند و حمل و نقل دریایی می تواند کالاها را به نقاط دوردست برساند.معایب حمل و نقل دریایی
سرعت پایین: حمل و نقل دریایی کندترین روش حمل و نقل بین المللی است. قابلیت ردیابی محدود: ردیابی محموله ها در حین حمل و نقل دریایی نسبت به سایر روش ها دشوارتر است. وابستگی به آب و هوا: شرایط بد آب و هوایی می تواند بر زمان تحویل کالا تأثیر بگذارد. حمل و نقل هواییسریع ترین روش حمل و نقل بین المللی است که برای جابجایی محموله های با ارزش بالا، کالاهای فاسدشدنی و کالاهایی که نیاز به حمل و نقل سریع دارند، استفاده می شود. هواپیماهای باری می توانند کالاها را در عرض چند ساعت یا چند روز، به سراسر جهان حمل کنند.
مزایای حمل و نقل هوایی
سرعت بالا: حمل و نقل هوایی سریع ترین روش حمل و نقل بین المللی است.
قابلیت ردیابی دقیق: محموله ها در حین حمل و نقل هوایی به راحتی قابل ردیابی هستند.
امنیت بالا: حمل و نقل هوایی به طور کلی امن ترین روش حمل و نقل محسوب می شود.
معایب حمل و نقل هوایی
ظرفیت حمل بار پایین: هواپیماهای باری ظرفیت حمل بار کمتری نسبت به کشتی های باری دارند.
هزینه های بالا: حمل و نقل هوایی گرانترین روش حمل و نقل بین المللی است.
محدودیت های اندازه و وزن: برخی از کالاها به علت اندازه یا وزن زیاد نمی توانند با هواپیما حمل شوند.
زنجیرۀ تأمین پیچیده در حمل و نقل بین المللیحمل و نقل بین المللی تنها بخشی از یک زنجیره ی تأمین پیچیده است. زنجیره ی تأمین شامل تمام فعالیت هایی می شود که یک محصول را از مواد اولیه تا مصرف کننده ی نهایی هدایت می کند. این فعالیت ها می تواند شامل تهیه ی مواد اولیه، تولید محصول، بسته بندی، حمل و نقل، انبارداری و توزیع باشد.
در حمل و نقل بین المللی زنجیره ی تأمین می تواند بسیار پیچیده باشد و شامل بسیاری از بازیگران مختلف شود. لذا هماهنگی مؤثر بین همه ی بازیگران در زنجیره ی تأمین برای اطمینان از حمل و نقل روان و کارآمد کالاها ضروری است.
چالش های متعدد پیش روی صنعت حمل و نقل بین المللیصنعت حمل و نقل بین المللی با چالش های متعددی روبرو است که بر کارایی، هزینه و قابلیت اطمینان آن تأثیر می گذارد. برخی از مهمترین چالش ها عبارتند از:
پیچیدگی های زنجیره ی تأمین
زنجیره ی تأمین در حمل و نقل بین المللی می تواند بسیار پیچیده باشد و شامل بسیاری از بازیگران مختلف شود. هماهنگی مؤثر بین همه ی این بازیگران، برای اطمینان از حمل و نقل روان کالاها ضروری است. با این حال، ارتباطات ضعیف، عدم شفافیت و فرآیندهای غیرمجاز می تواند منجر به تأخیر، خطا و افزایش هزینه ها شود.
مقررات و الزامات متعدد
حمل و نقل بین المللی تحت تأثیر قوانین و مقررات متعددی از جمله مقررات گمرکی، ایمنی و امنیتی قرار دارد. این مقررات می تواند برای شرکت های حمل و نقل پیچیده و پرهزینه باشد و می تواند باعث تأخیر در حمل و نقل شود.
زیرساخت های فرسوده
بسیاری از زیرساخت های حمل و نقل بین المللی، از جمله بنادر، فرودگاه ها و جاده ها، فرسوده و نیاز به ارتقاء دارند. زیرساخت های فرسوده باعث ایجاد تنگنا، تأخیر و افزایش هزینه های حمل و نقل شود.
کمبود نیروی کار ماهر
صنعت حمل و نقل بین المللی با کمبود نیروی کار ماهر از جمله رانندگان کامیون، خلبانان و کارگران بندر روبرو است. این کمبود نیروی کار می تواند منجر به افزایش هزینه ها و تأخیر در حمل و نقل شود.
نگرانی های امنیتی
حمل و نقل بین المللی در معرض انواع تهدیدات امنیتی مانند سرقت، تروریسم و قاچاق قرار دارد. شرکت های حمل و نقل باید اقدامات امنیتی لازم را برای ایمن سازی محموله ها و زیرساخت ها انجام دهند.
این چالش ها بر کارائی، هزینه ها و قابلیت اطمینان صنعت حمل و نقل بین المللی تأثیر می گذارد. برای غلبه بر این چالش ها، شرکت های حمل و نقل باید به دنبال راه حل های نوآورانه باشند، از جمله استفاده از فناوری های جدید مانند هوش مصنوعی.
نقش هوش مصنوعی در متحول کردن صنعت حمل و نقل بین المللیهمانطور که پیشتر اشاره شد، صنعت حمل و نقل بین المللی با چالش های متعددی روبرو است. هوش مصنوعی (AI) پتانسیل قابل توجهی برای کمک به غلبه بر این چالش ها و متحول کردن این صنعت را دارد.
در اینجا چند روش کلیدی که هوش مصنوعی می تواند صنعت حمل و نقل بین المللی را متحول کند، آورده شده است:
بهینه سازی مسیرها و برنامه ریزی
الگوریتم های یادگیری ماشین می توانند داده های تاریخی ترافیک، آب و هوا و سایر عوامل را برای بهینه سازی مسیرهای حمل و نقل و برنامه ریزی زمانبندی کارآمدتر تجزیه و تحلیل کنند. این امر می تواند منجر به کاهش مسافت طی شده، زمان تحویل و هزینه های سوخت شود.
پیش بینی تقاضا و مدیریت ظرفیت
هوش مصنوعی می تواند با تجزیه و تحلیل داده های فروش، داده های اقتصادی و سایر منابع، تقاضای حمل و نقل را با دقت بیشتری پیش بینی کند. این امر به شرکت های حمل و نقل کمک می کند تا ظرفیت خود را به طور مؤثر مدیریت و اطمینان حاصل کنند که منابع کافی برای برآورده کردن تقاضا وجود دارد.
اتوماسیون وظایف و فرآیندها
هوش مصنوعی می تواند بسیاری از وظایف و فرآیندهای خسته کننده و زمان بر را در حمل و نقل بین المللی خودکار کند. به عنوان مثال، هوش مصنوعی می تواند برای مدیریت اسناد حمل و نقل، ردیابی محموله ها و انجام بازرسی های گمرکی خودکار استفاده شود. این امر می تواند باعث کاهش هزینه های نیروی کار و بهبود بهره وری شود.
افزایش ایمنی و امنیت
هوش مصنوعی می تواند با تجزیه و تحلیل داده های مربوط به تصادفات، شرایط جاده ای و سایر عوامل، خطرات ایمنی را پیش بینی کند. این امر به شرکت های حمل و نقل کمک می کند تا اقدامات پیشگیرانه ای را برای جلوگیری از حوادث انجام دهند. همچنین هوش مصنوعی می تواند برای نظارت بر محموله ها و زیرساخت ها در برابر سرقت و سایر تهدیدات امنیتی مورد استفاده قرار گیرد.
تجزیه و تحلیل داده ها و تصمیم گیری هوشمندانه
حجم عظیمی از داده ها در صنعت حمل و نقل بین المللی تولید می شود. هوش مصنوعی می تواند این داده ها را تجزیه و تحلیل کند و بینش های ارزشمندی را برای تصمیم گیری بهتر ارائه دهد. به عنوان مثال، هوش مصنوعی می تواند برای شناسایی الگوهای تقلب، بهینه سازی قیمت گذاری حمل و نقل و بهبود خدمات مشتری مورد استفاده قرار گیرد.
این موارد تنها چند نمونه از روش هایی است که هوش مصنوعی می تواند صنعت حمل و نقل بین المللی را متحول کند. شرکت های حمل و نقل می توانند با ادغام هوش مصنوعی در تمام جنبه های عملیات، کارایی، ایمنی، قابلیت اطمینان و سودآوری خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.
نمونه هایی از کاربرد هوش مصنوعی در حمل و نقل بین المللیهمان طور که ذکر شد، هوش مصنوعی کاربردهای متنوعی در صنعت حمل و نقل بین المللی دارد. در اینجا چند نمونه از این کاربردها آورده شده است:
مدیریت ناوگان در شرکت های حمل و نقل
شرکت های حمل و نقل از هوش مصنوعی برای مدیریت ناوگان خود و بهینه سازی عملیات استفاده می کنند. الگوریتم های یادگیری ماشین می توانند داده های موقعیت کامیون ها، مصرف سوخت، ترافیک و سایر عوامل را برای برنامه ریزی و مسیرهای کارآمدتر را به ویژه جهت کاهش هزینه های سوخت تجزیه و تحلیل کنند.
ردیابی محموله ها در زمان واقعی
راه حل های مبتنی بر هوش مصنوعی به شرکت ها امکان می دهند تا محموله های خود را در زمان واقعی ردیابی کنند. این امر به شرکت ها و مشتریان آنها دید بهتر و شفافیت بیشتری در خصوص وضعیت محموله ها می دهد.
بازرسی خودکار گمرکی
هوش مصنوعی می تواند برای خودکار کردن فرآیند بازرسی گمرکی مورد استفاده قرار گیرد. الگوریتم های یادگیری ماشین می توانند اسناد حمل و نقل را اسکن و تصاویر اشعه ایکس را تجزیه و تحلیل کنند تا خطر قاچاق یا سایر تخلفات را شناسایی کنند.
چت ربات ها برای خدمات مشتری
شرکت های حمل و نقل از چت ربات های مبتنی بر هوش مصنوعی برای ارائه ی خدمات بهتر به مشتریان استفاده می کنند. چت ربات ها می توانند به سئوالات مشتریان در خصوص وضعیت محموله ها، تعرفه ها و سایر موضوعات پاسخ دهند.
موارد بالا تنها نمونه های کوچک از کاربردهای فراوان هوش مصنوعی در حمل و نقل بین المللی هستند. همانطور که فناوری هوش مصنوعی به تکامل خود ادامه می دهد، انتظار می رود که کاربردهای جدید و نوآورانه ای در این صنعت ظهور کند.
چالش های بالقوه اجرای هوش مصنوعی در حمل و نقل بین المللیاگرچه هوش مصنوعی پتانسیل قابل توجهی برای بهبود صنعت حمل و نقل بین المللی دارد، اما اجرای آن با چالش هایی نیز روبرو است. برخی از مهم ترین چالش ها عبارتند از:
هزینه های پیاده سازی
پیاده سازی و نگهداری سیستم های هوش مصنوعی می تواند پرهزینه باشد. شرکت های حمل و نقل برای استفاده از مزایای هوش مصنوعی باید در زیرساخت های فناوری اطلاعات، داده های با کیفیت بالا و نیروی کار متخصص سرمایه گذاری کنند.
ملاحظات اخلاقی و قانونی
استفاده از هوش مصنوعی در حمل و نقل بین المللی مسایل اخلاقی و قانونی خاصی را مطرح میکند. به عنوان مثال، سوالاتی در مورد مسئولیت در حوادث ناشی از وسایل نقلیه خودران وجود دارد. همچنین، قوانین مربوط به جمع آوری و استفاده از داده های شخصی باید در نظر گرفته شوند.
مقبولیت و پذیرش
ممکن است برخی از افراد در مورد استفاده از هوش مصنوعی در حمل و نقل بین المللی تردید داشته باشند. برای مثال، ممکن است نگرانی هایی در مورد امنیت شغلی رانندگان کامیون و سایر کارگران حمل و نقل وجود داشته باشد. همچنین اطمینان از اینکه سیستم های هوش مصنوعی عادلانه و بدون سوگیری عمل می کنند، مهم است.
امنیت سایبری
سیستم های هوش مصنوعی در حمل و نقل بین المللی در برابر حملات سایبری آسیب پذیر هستند. هکرها می توانند بالقوه، کنترل سیستم های حمل و نقل خودکار را به دست بگیرند یا به داده های حساس دسترسی پیدا کنند. شرکت های حمل و نقل باید اقدامات امنیتی سایبری قوی را برای ایمن سازی سیستم های خود پیاده کنند.
محدودیت های داده
سیستم های هوش مصنوعی برای عملکرد موثر به داده های با کیفیت بالا نیاز دارند. با این حال، جمع آوری و مدیریت حجم عظیمی از داده ها که برای آموزش و اجرای سیستم های هوش مصنوعی مورد نیاز است، می تواند یک چالش باشد.
غلبه بر این چالش ها، برای تحقق کامل پتانسیل هوش مصنوعی در حمل و نقل بین المللی ضروری است. با رویکردی محتاطانه و برنامه ریزی شده، هوش مصنوعی می تواند به ایمن تر، کارآمدتر و پایدارتر کردن صنعت حمل و نقل بین المللی کمک کند.
آینده ی حمل و نقل بین المللی با هوش مصنوعینگاهی به آینده، هوش مصنوعی (AI) پتانسیل این را دارد که به طور چشمگیری حمل و نقل بین المللی را متحول کند. در اینجا چند پیش بینی از نقش بالقوه ی هوش مصنوعی در سال های آینده، آورده شده است:
حمل و نقل خودران
هوش مصنوعی، محرک اصلی توسعه ی وسایل نقلیه ی خودران است که انقلابی در صنعت حمل و نقل ایجاد خواهد کرد. کامیون های خودران، کشتی های بدون سرنشین و هواپیماهای خودکار همگی می توانند در آینده ای نه چندان دور، به امری عادی تبدیل شوند. این فناوری ها می توانند باعث افزایش ایمنی، کاهش هزینه ها و بهبود بهره وری حمل و نقل شوند.
زنجیره ی تأمین هوشمند
هوش مصنوعی می تواند به ایجاد یک زنجیره ی تأمین هوشمندتر و یکپارچه تر در حمل و نقل بین المللی کمک کند. با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین، داده های مربوط به موجودی، حمل و نقل و سایر جنبه های زنجیره ی تأمین را می توان در زمان واقعی تجزیه، تحلیل و در نتیجه کارایی را بهینه کرد و خطاها را کاهش داد.
شخصی سازی حمل و نقل
هوش مصنوعی می تواند برای شخصی سازی حمل و نقل برای نیازهای مشتریان خاص مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، شرکت های حمل و نقل می توانند از هوش مصنوعی برای ارائه ی نرخ های سفارشی، مسیرهای بهینه سازی شده و خدمات اضافی با ارزش به مشتریان استفاده کنند.
حمل و نقل پایدار
هوش مصنوعی می تواند نقش مهمی در ایجاد یک سیستم حمل و نقل بین المللی پایدارتر ایفا کند. الگوریتم های هوش مصنوعی می توانند برای بهینه سازی مصرف سوخت، کاهش انتشار آلاینده ها و توسعه ی راه حل های حمل و نقل پاک تر مانند وسایل نقلیه ی الکتریکی مورد استفاده قرار گیرند.
با پیشرفت هوش مصنوعی، انتظار می رود که نوآوری های بیشتری در صنعت حمل و نقل بین المللی پدیدار شود. این تحولات می تواند منجر به حمل و نقل ایمن تر، کارآمدتر، پایدارتر و مقرون به صرفه تر برای همه شود.
نتیجه گیریهوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به نیروی محرکه ای قدرتمند برای تغییر در صنعت حمل و نقل بین المللی است. با غلبه بر چالش های موجود و استفاده از فناوری به طور مسئولانه، هوش مصنوعی پتانسیل این را دارد که حمل و نقل را برای نسل های آینده متحول کند.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید